|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / MONA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
MONA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Moderní metody a formy práce
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty dovedností zařazovat funkčně do vyučovacích hodin jazykové, slohové a komunikační složky předmětu český jazyk moderní motivující a aktivizující metody a organizační formy výuky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní podíl studentů na řešení konkrétních modelových situací, na přípravě rozmanitých motivačních metod, aktivizačních forem práce a metod podporujících kreativitu žáků středních škol různých věkových kategorií.
Seminární práce v písemné podobě. Její prezentace v semináři s využitím aplikace Power Point. Student volí jedno z následujících témat:
Jazykové hry v hodinách ČJ na SŠ
Obrazový materiál v hodinách ČJ na SŠ
Poezie v jazykovém a slohovém vyučování na SŠ
Hudba ve slohovém vyučování na SŠ
Prvky dramatické výchovy v jazykovém vyučování na SŠ
Využití psané publicistiky v hodinách ČJ na SŠ
Využití rozhlasové publicistiky ve vyučování českému jazyku
Využití televizní publicistiky ve vyučování českému jazyku
Uplatnění krátkého filmu v hodinách ČJ na SŠ
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Využití hlasovacího zařízení v hodinách ČJ
2. Metody rozvíjení tvořivosti
3. Jazykové hry v hodinách ČJ
4. Obrazový materiál v hodinách ČJ
5. Poezie v jazykovém a slohovém vyučování
6. Hudba ve slohovém vyučování
7. Prvky dramatické výchovy v jazykovém vyučování
8. Využití psané publicistiky v hodinách ČJ
9. Využití rozhlasové publicistiky ve vyučování českému jazyku
10. Využití televizní publicistiky ve vyučování českému jazyku
11. Využití reklamy v hodinách ČJ
12. Uplatnění krátkého filmu v hodinách ČJ
13. Využití populárně-naučné literatury v jazykovém vyučování
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Základní:
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.
-
Základní:
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Doporučená:
Hník, Ondřej; Kalábová, Naděžda. Hry v českém jazyce - SPU. 2014. ISBN 978-80-7496-084-0.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Šmejkalová, Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka : sborník příspěvků z odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny, 9. září 2011. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-603-1.
-
Doporučená:
Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Doporučená:
Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
porovnat různá pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a dnes |
vysvětlit, jak je v jazykové výchově třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat různé typy jazykových cvičení |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové znalosti a dovednosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout vyučovací hodiny jazykové složky předmětu různého tematického zaměření |
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit klady a zápory jednotlivých moderních výukových metod |
zdůvodnit vlastní návrhy moderních výukových metod vzhledem ke stanoveným výukovým cílům a k požadavkům RVP |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
funkčně propojit jazykovou a slohovou výuku s výukou literární i s výukou ostatních estetickovýchovných předmětů, jako je výtvarná a hudební výchova |
zařadit do jazykové a slohové výuky mediální výchovu |
aplikovat metodu dramatizace ve výuce českého jazyka |
navrhnout využití krátkého filmu v jazykové, slohové a komunikační výuce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|